Definition of Educational Psychology,
Course:
Unit-1: Introduction
Definition of Educational Psychology, Nature, Scope, Human Diversity and Education, Objective, Importance of Educational Psychology
શૈક્ષતિક મનોતવજ્ઞાનનો અથથ અને વ્યાખ્યા, શૈક્ષતિક મનોતવજ્ઞાનનુાં સ્વરૂપ, શૈક્ષતિક મનોતવજ્ઞાનનુાં કાયથક્ષેત્ર, માનવીય વૈતવધ્ય અને તશક્ષિ, શૈક્ષતિક મનોતવજ્ઞાનના િેતુઓ, શૈક્ષતિક મનોતવજ્ઞાનની ઉપયોગીતા.
Unit : 2 Teaching and Teacher
What is Learning? What is Teaching? Teacher and the Learning Progress, Teacher Qualification (Characteristics of Effective Teachers), Functions of Teacher, Psychological aspects in teaching process, Usefulness of knowledge of educational psychology for the teacher
શીખવુાં એટલે શુાં? શીખવવુાં એટલે શુાં? તશક્ષક અને તશક્ષિ પ્રરક્રયા, તશક્ષકની લાયકાતો, (સારા તશક્ષકના લક્ષિો) તશક્ષકના કયો, શીખવવાની રક્રયાના મનોવૈજ્ઞાતનક પાસા, તશક્ષક માટે મનોવૈજ્ઞાતનક જ્ઞાનની ઉપયોગીતા.
Unit : 3 Educational Significance
Meaning and Definition of Physical, Mental, Social and Emotional Growth and Development
Educational Significance (Impotent) of Physical, Mental, Social and Emotional Growth and Development.
Name of course
Sem.
course
Course/ Paper Title
Credit
Internal Marks
External Marks
Total Exam Marks
Practical and
Viva
External Exam Time Duration
B.A.
V
Core
Educational Psychology-I
03
30
70
100
-
2:30 Hours
B. A._Psychology_Syllabus_Saurashtra_University_W.E.F._from_JUNE_2019
21 | P a g e
અથથ અને વ્યાખ્યા, સમજુતી અને તેનુાં શૈક્ષતિક મિત્વ, શારીરરક, માનતસક, સામાતજક અને આવેતગક તવકાસ
Unit : 4 Educational Motivations, Attitudes, Interest
Motivation in Education: what is motivation, Role of motivation, Intrinsic and Extrinsic Motivation, Theory of Achievement Motivation.
Attitudes of Education: what is Attitude, Development, Change and importance of Attitudes
Interest of Education: what is Interest, relation to age, trial, fatigue and attention
તશક્ષિમાાં પ્રેરિા: પ્રેરિા એટલે શુાં, પ્રેરિાની ભૂતમકા, આાંતરરક અને બાહ્ય પ્રેરિાઓ, તસધ્ધી પ્રેરિાનો તસધ્ધાાંત.
તશક્ષિ અને મનોવલિ: મનોવલિ એટલે શુાં? મનોવલિનો તવકાસ, મનોવલિ પરરવતથન અને મિત્વ.
નશક્ષણ અને રસ, અનભરુનચ: અનભરુનચ એટલે શુાં? અનભરુનચ અને વય, પ્રયત્નો, ર્થાક અને ધ્યાન વચ્ચેનો સાંબાંધ.
Unit : 5 Effective methods of learning and Study
Meaning of Study, some things that affect the study, Factors affecting the study, Effective Factors of Study, Effective and Efficient Study Method, How can the developed habit of effective study?
અભ્યાસનો અર્થક, અભ્યાસને અસર કરતી કેટલીક બાબતો, અભ્યાસને અસર કરતા પરરબળો, અભ્યાસના અસરકારક પરરબળો, અસરકારક અને કાયથક્ષમ અભ્યાસ પધ્ધતત, અસરકારક અભ્યાસની ટેવ કેવી રીતે તવકસાવી શકાય?
Reference:
1. Psychological Foundations of Education – Bigge & Hunt – Haper International Student Reprint.
2. Psychology & Teaching – 2nd Ed. Morse & Wingo D.B. Taraporwala
3. Elements of Educational Psychology – Skinner – Asian Student Edition Asia Publishing House Bombay
4. Educational Psychology Lee. J. Cronback Ruport – Hear – Davis 3 Upper James Street.
5. Educational Psycho & Guidance – Bhatia & Safaree – Dhanpatri & Sons, Lullunder, Delhi
6. Advance Educational Psychology, C. Edited – B. K. Kuppeeswamy, University Publishers, Delhi-6.
7. Educational Psychology – Shah Pandya – Granth Nirman Board, Ahmedabad
8. Introduction of Educational Psychology : Dr. B. A. Parikh, Popular Prakashan, Surat
9. Outline of Educational Psychology Crow little field Admas & Co., Patterson, New Jersey.
10. Woolfolk, A. (2013). Educational psychology. Delhi: Pearson.
11. Bartlett, S., & Burton, D. (2012). Introduction to education studies. London: Sage.
B. A._Psychology_Syllabus_Saurashtra_University_W.E.F._from_JUNE_2019
22 | P a g e
Subject: Psychology
Course Name & Paper No.16: Psychology of Married Life
Course Objectives:
1. Understand the rationale, strengths and limitations of the experimental method of Gaining knowledge about mental and behavioral processes; learn how to do experimental and non-experimental studies.
2. Know how to use the various methods used in experimental psychology, including those for humans, both instrument and non-instrument based.
3. Learn to use Psychology and other information sources.
4. To develop an understanding and awareness about marriage life.
5. To understand problems and remedies of marriage life.
Course:
Unit-1 : Introduction to Psychology of Married Life
Introduction to Psychology of Married Life, Nature of Psychology of Married Life
Definition of Marriage, Purpose of Marriage, Nature of Marriage, Maturity of Marriage
Attitudes towards sexual life
દાાંપત્ય જીવનના મનોતવજ્ઞાનનો અથથ, દાાંપત્ય જીવનના મનોતવજ્ઞાનનુાં સ્વરૂપ, લગ્નની વ્યાખ્યા, લગ્નના િેતુઓ, લગ્નનુાં સ્વરૂપ, જાતીય જીવન પ્રત્યેના લગ્નના મનોવલિની પરરપક્વતા.
Unit : 2 Fitness of Human Marriage
Introduction, Types of Fitness for Marriage, Procedure of Heredity and marriage, Venereal Disease, Mental Disease and Marriage in a close blood relation.
માનવ લગ્ન માટેની યોગ્યતા
પરરચય, લગ્ન માટેની યોગ્યતાના પ્રકાર, આનુવાંતશકતાની પ્રરક્રયા અને લગ્ન, જાતીય ચેપી રોગો, માનતસક રોગો અને નજીકના લોિીના સાંબાંધમાાં લગ્ન.
Unit : 3 Gender Roles
Introduction, Development of Role Concept, Changing status of women, Attitudes of young people about future roles, Gender Role and Stereo type Attitude, Gender role and adjustment of Married Life, Difference between female and male
Name of course
Sem.
course
Course/ Paper Title
Credit
Internal Marks
External Marks
Total Exam Marks
Practical and
Viva
External Exam Time Duration
B.A.
V
Optional
Psychology of Married Life
03
30
70
100
-
2:30 Hours
B. A._Psychology_Syllabus_Saurashtra_University_W.E.F._from_JUNE_2019
23 | P a g e
પરરચય, ભૂતમકાની કલ્પનાનો તવકાસ, મતિલાઓની બદલાતી તસ્થતત, ભાતવ ભૂતમકાઓ તવશે યુવાનોના વલિ, જાતત ભૂતમકા અને પરાંપરાગત પ્રકારનુાં વલિ, જાતતની ભૂતમકા અને લગ્ન જીવનનુાં સમાયોજન, સ્ત્રી અને પુરુષ વચ્ચેનો તફાવત.
Unit : 4 Marital Problems
Marital Conflict, Causes of Marital Conflict, Divorce, Suggestions for Marital Success,
Steps to a Happy Marriage
વૈવાતિક સાંઘષથ, વૈવાતિક સાંઘષથના કારિો, િૂટાિેડા, વૈવાતિક સફળતા માટે સૂચનો, સુખી લગ્ન જીવનનાાં પગલાાં.
Unit : 5 Adjustment in Marriage
Adjustment in Marriage, Sexual adjustment in marriage, Couse of Poor sexual adjustment, Sexual per adjustment in marriage, Important of Love in Marriage, Acceptance Behavior
લગ્નમાાં સમાયોજન, લગ્નમાાં જાતીય સમાયોજન, નબળા જાતીય સમાયોજનના કારિો, લગ્નમાાં જાતીય પ્રતત સમાયોજન, લગ્નમાાં પ્રેમની અગત્યતા, સ્વીકૃતતનુાં વતથન.
Reference:
1. Jeffery, Spencer : "Human Sexuality in World of Diversity" Allayn Becon, 1993
2. Janet, Hyde, "Understanding Human Sexuality" McGraw Hill Book Co. 4th Ed. 1990
3. Dr. Stone : "Marriage Manual" 5th Ed.
4. Dhun Panthaki “Education in human sexuality” Family planning association of India. Bajaj Bhavan Nariman point, mumbai 400021, 1997
5. Carson, R. C., Butcher J. N. & Mineka S. “Abnormal Psychology and modern life” 11th Edi. 2000 First Indian reprint 2003 Pearson Education (Singapore) Ptv. Ltd. Indian branch 482 f.I.E. Patparaganj. Delhi 110092 India
6. Dr. Madhusudan Baxi : ‘જાતતયતા અને દાાંમ્પ્ત્યજીવનનુાં મનોતવજ્ઞાન" Viral Publ. Ahmedabad.
7. જાતીય જીવન અને દામ્પત્યનુાં મનોનવજ્ઞાન, બી. એસ. શાહ પ્રકાશન, અમદાવાદ.
B. A._Psychology_Syllabus_Saurashtra_University_W.E.F._from_JUNE_2019
24 | P a g e
Subject: Psychology
Course Name & Paper No.17: Psychological Experiments-II
(No Theory only Practical)
Course Objectives:
1. To impart an understanding of the application of various Psychological theories.
2. To equip the learner with an understanding of the concept and process of Experimental Psychology.
3. To impart an understanding of the various domains of Experiment in Psychology.
4. Develop the skill to perform an experiment in a totally scientific temper.
5. Acquire competence to note, quantify, codify, analyze and interpret data.
Course:
(Any Five Practical are to performed and reported to Journal)
1. Studies of Suggestion through Progressive Weight Methods
વધતા વજનની રીત દ્વારા સુચનવશતાનુાં માપન કરવુાં
2. Compression of Control and Free Association
મુક્ત અને તનયાંતત્રત સાિચયથની તુલના
3. Fluctuations of Attention
ધ્યાન તવચલન
4. Mirror - Drawing
દપથિાલેખન
5. Colour Preference: Comparative study of the Method of Rank order and paired
રાંગ પસાંદગી: ક્રમાાંકન અને યુગ્મતુલના પધ્ધતત દ્વારા અભ્યાસ
6. Meaningfulness and Learning
અથથમયતા અને તશક્ષિ
7. Problem Solving
સમસ્યા ઉકેલ
8. Division of Attention
ધ્યાન તવભાજન
9. To study learning under massed and distributed practice
સમગ્ર અને તવભાજન પધ્ધતત દ્વારા તશક્ષિ
Name of course
Sem.
course
Course/ Paper Title
Credit
Internal Marks
External Marks
Total Exam Marks
Practical and
Viva
External Exam Time Duration
B.A.
VI
Core
Psychological Experiments-II (No Theory only Practical)
04
00
100
100
20-Journal
40-Report Writing
20-Performas
20-Viva
5 Hours
B. A._Psychology_Syllabus_Saurashtra_University_W.E.F._from_JUNE_2019
25 | P a g e
Reference:
1. Collins M. and Drever J . (1949) : Experimental Psychology. Matheun & Co. Ltd., London.
2. D ’Amato M. R. (1976) : Experimental Psychology: Methodology Psychophysics and Learning. New York - Tokyo, McGraw Hill Kogakusha .
3. Postman L. and Egan J. (1 9 4 9) : Experimental Psychology. (Harper) & Row (Kalyani Pub. Ludhiana.)
4. Underwood B. J. (1 9 4 9): Experimental Psychology - An Introduction. New York: Appleton Country Crofts Indian Reprint. The Finances of India Press
5. Woodworth R. S. & Schosberg H. (1 9 3 8): Experimental Psychology. New York (Holt) Rinehant and Winston Inc . Third Indian Reprint Oxford IBH Publishing Co New Delhi, Bombay, Calcutta.
6. Snodgrass and Haydon (). Human Experimental Psychology
7. Anderson John R. (1 9 8 0) Cognitive Psychology: and its implications. IInd edition, W. H. Freeman and Company, New York.
8. મનોવૈજ્ઞાતનક પ્રયોગો - માનસ પ્રકાશન
9. મનોતવજ્ઞાનનાાં પ્રયોગો - અતખલ તિન્દ પ્રકાશન
10. પ્રાયોતગક મનોતવજ્ઞાન – ભારત પ્રકાશન
11. પ્રગત પ્રાયોનગક મનોનવજ્ઞાન: સૈધ્ધાાંનતક, ગુજરાત ગ્રાંર્થ નનમાકણ બોર્ક, અમદાવાદ.
12. પ્રગત પ્રયોતગક મનોતવજ્ઞાન – ભોપટકર
B. A._Psychology_Syllabus_Saurashtra_University_W.E.F._from_JUNE_2019
26 | P a g e
Subject: Psychology
Course Name & Paper No.18: Research Methods & Statistics in Psychology-II
Course Objectives:
1. To acquaint Students with the basic concepts of Research methods and statistics.
2. To Provide Students a Perspective of Research methods.
3. To educate students with the process and the methods of quantitative and qualitative psychological research traditions.
4. To make students understand the nature and course of various Methods of Psychology
5. To familiarize students with the use of statistical methods in psychological research and the techniques of descriptive statistics for quantitative research.
Course:
Comments
Post a Comment