Course: Unit-1 : Transfer of Training

 Course Objectives:

1. Understanding the application of Psychological principles in the process of education.

2. Develop skills of analysis and synthesis of theoretical approaches to education.

3. To understand of the interface between education and psychology.

4. To appreciate the various issues and challenges that emerge with reference to the application of psychological ideas and theories in the discipline of education.

5. To enable learners to deal with various problems and issues related to student diversity in a classroom.

Course:

Unit-1 : Transfer of Training

Meaning of Transfer of Training, Experimental Studies of Transfer of Training, Theory of Transfer of Training, Important of Transfer of Training

તશક્ષિ સાંક્રમિનો અથથ અને વ્યાખ્યા, તશક્ષિ સાંક્રમિ અાંગેના પ્રાયોતગક અભ્યાસો, તશક્ષિ સાંક્રમિના તસધ્ધાાંતો, તશક્ષિ સાંક્રમિનુાં મિત્વ.

Unit-2 : Individual Differences

What is Individual Difference?, Nature, Types of Individual Differences, Individual Difference and their Educational Significance, Teacher's Role among Individual Differences

વ્યતક્તગત તભન્નતા એટલે શુાં? વ્યતક્તગત તભન્નતાનુાં સ્વરૂપ, વ્યતક્તગત તભન્નતાના પ્રકારો, વ્યતક્તગત તભન્નતાનુાં શૈક્ષતિક મિત્વ, વ્યતક્તગત તફાવતોમાાં તશક્ષકની ભૂતમકા.

Unit-3 : Character Developments

Definition of Character?, Importance of Character in Education, Role of Family and School in Character Development, Responsibilities of Teachers towards learners with Special Needs

ચારરત્ર્ય એટલે શુાં? તશક્ષિમાાં ચારરત્ર્યનુાં મિત્વ, ચારરત્ર્ય તવકાસમાાં કુટુાંબની ભૂતમકા અને શાળાની ભૂતમકા, તવશેષ જરૂરરયાતોવાળા શીખનારાઓ પ્રત્યે તશક્ષકોની જવાબદારીઓ.

Name of course

Sem.

course

Course/ Paper Title

Credit

Internal Marks

External Marks

Total Exam Marks

Practical and

Viva

External Exam Time Duration

B.A.

VI

Core

Educational Psychology-II

03

30

70

100

-

2:30 Hours

B. A._Psychology_Syllabus_Saurashtra_University_W.E.F._from_JUNE_2019

41 | P a g e

Unit-4 : Learning and Discipline & Creative Thinking

Learning and Discipline, Discipline – Meaning Nature, Discipline Problems in Class Teaching, Its Formatting, Creative Thinking – Meaning, Stapes, Significance

શીખવુાં અને તશસ્ત, તશસ્તનુાં સ્વરૂપ, વગથ તશક્ષિમાાં તશસ્ત સમસ્યાઓ, તશસ્તનુાં બાંધારિ, સજથનાત્મક તવચારિા - અથથ, તબક્કાઓ, મિત્વ.

Unit-5 : Mental Health, Guidance and Educational Evaluation

Definition of Mental Health, Mental Health of Students and Teacher, Meaning, Nature and Importance of Guidance, Tools and Theory of Guidance, Techniques and Limitation of Educational Evolution

માનતસક સ્વાસ્્યની વ્યાખ્યા, તવદ્યાથીઓ અને તશક્ષકનુાં માનતસક સ્વાસ્્ય, માગથદશથનનો અથથ, માગથદશથનનુાં સ્વરૂપ અને મિત્વ, માગથદશથનના સાધનો અને માગથદશથનના તસધ્ધાાંતો, શૈક્ષતિક ઉત્ક્રાાંતતની તરકીબો અને મયાથદા.

Reference:

1. Psychological Foundations of Education – Bigge & Hunt – Haper International Student Reprint.

2. Psychology & Teaching – 2nd Ed. Morse & Wingo D.B. Taraporwala

3. Elements of Educational Psychology – Skinner – Asian Student Edition Asia Publishing House Bombay

4. Educational Psychology Lee. J. Cronback Ruport – Hear – Davis 3 Upper James Street.

5. Educational Psycho & Guidance – Bhatia & Safaree – Dhanpatri & Sons, Lullunder, Delhi

6. Advance Educational Psychology, C. Edited – B. K. Kuppeeswamy, University Publishers, Delhi-6.

7. Educational Psychology – Shah, Pandya – Granth Nirman Board, Ahmedabad

8. Introduction of Educational Psychology : Dr. B. A. Parikh, Popular Prakashan, Surat

9. Outline of Educational Psychology Crow little field Admas & Co., Patterson, New Jersey.

10. Woolfolk, A. (2013). Educational psychology. Delhi: Pearson.

11. Bartlett, S., & Burton, D. (2012). Introduction to education studies. London: Sage.

B. A._Psychology_Syllabus_Saurashtra_University_W.E.F._from_JUNE_2019

42 | P a g e

Subject: Psychology

Course Name & Paper No.22: Psychology of Sexual Behaviour

Course Objectives:

1. Understand the rationale, strengths and limitations of the experimental method of Gaining knowledge about mental and behavioural processes; learn how to do experimental and non-experimental studies.

2. Know how to use the various methods used in experimental psychology, including those for humans, both instrument and non-instrument based.

3. Learn to use Psychology and other information sources.

4. To develop an understanding and awareness about marriage life.

5. To understand problems and remedies of marriage life.

Course:

Unit-1 : Introduction to Sexuality

Introduction, Human Sexuality, Education of Human Sexuality, Need for Education in Human Sexuality, Perspective of Human Sexuality, Gender education.

માનવ જાતીયતાનો પરરચય, માનવ જાતીયતા, માનવ જાતીયતાનુાં તશક્ષિ, માનવ જાતીયતાના તશક્ષિની જરૂરરયાત, માનવ જાતીયતાના પરરપ્રેક્ષ્યમાાં જાતી(પલાંગ) તશક્ષિ.

Unit-2 : Sex Organs

Introduction, Structure and Function of male sexual Organs – External, Organs – Internal Organs, Male Sex Hormones, Structure and Function of Female sexual Organs – External, Organs – Internal Organs, Female Sex Hormones

પુરુષના જાતીય અવયવોનો પરરચય, પુરુષ જાતીય અવયવોની રચના અને કાયથ - બાહ્ય, અવયવો - આાંતરરક અવયવો, પુરુષનાાં જાતીય િોમોન્સ, સ્ત્રીના જાતીય અવયવોની રચના અને કાયથ - બાહ્ય, અવયવો - આાંતરરક અવયવો, સ્ત્રીના જાતીય િોમોન્સ.

Unit – 3 Art of Sex

Introduction, Coital Process, The Defloration, Foreplay, Orgasm, Coital Positions, Problems of successful Coital, Biological Differences in Male and Female,

Name of course

Sem.

course

Course/ Paper Title

Credit

Internal Marks

External Marks

Total Exam Marks

Practical and

Viva

External Exam Time Duration

B.A.

VI

Optional

Psychology of Sexual Behavior

03

30

70

100

-

2:30 Hours

B. A._Psychology_Syllabus_Saurashtra_University_W.E.F._from_JUNE_2019

43 | P a g e

પરરચય, મૈર્થુન પ્રરક્રયા, કૌમાયથભાંગ, પૂવથ ક્રીડાની રીતો, કામોિેજક તવસ્તારો, મૈર્થુન તસ્થતીઓ, સફળ મૈર્થુનની સમસ્યાઓ, પુરુષ અને સ્ત્રીમાાં જૈતવક તફાવતો.

Unit – 4 Deviant Sexual Behaviour

Normal Versus Deviant Sexual Behaviour, Fetishism, Transvestism, Exhibitionism

Voyeurism, Sexual Masochism and Sexual Sadism, Rape, incest, pedophilia, Promiscuity Prostitution, Gender Identity Disorder of Childhood, Transsexualism

સામાન્ય તવ. તવચતલત જાતીય વતથન, જાતીય પદાથથ તવકૃતત, તવમુખ જાતીયતા, િુપી રીતે જોવાનુાં વલિ, આત્મપીડન અને પરપીડન, બળાત્કાર, સગોત્ર જાતીયતા, બાળસાંપકથ તવકૃતત, વ્યતભચાર અને વેશ્યાવૃતિ, બાળઅવસ્થામાાં પલાંગ (જાતત) ઓળખની તવકૃતત, જાતત પરરવતથનની સમસ્યા.

Unit – 5: Marital health and Happy married life

Reproductive health, Health of sexual relations, How to make happy married life, Suggestions for Happy married life.

પ્રજનન સ્વાસ્્ય, જાતીય સાંબાંધોનુાં સ્વાસ્્ય, સુખી તવવાતિત જીવન કેવી રીતે બનાવવુાં, સુખી લગ્ન જીવન માનાાંટે સૂચનો.

B. A._Psychology_Syllabus_Saurashtra_University_W.E.F._from_JUNE_2019

44 | P a g e

Reference:

1. Jeffery, Spencer : "Human Sexuality in World of Diversity" Allayn Becon, 1993

2. Janet, Hyde, "Understanding Human Sexuality" McGraw Hill Book Co. 4th Ed. 1990

3. Dr. Stone : "Marriage Manual" 5th Ed.

4. Dhun Panthaki “Education in human sexuality” Family planning association of India. Bajaj Bhavan Nariman point, mumbai 400021, 1997

5. Carson, R. C., Butcher J. N. & Mineka S. “Abnormal Psychology and modern life” 11th Edi. 2000 First Indian reprint 2003 Pearson Education (Singapore) Ptv. Ltd. Indian branch 482 f.I.E. Patparaganj. Delhi 110092 India

6. Dr. Madhusudan Baxi : ‘જાતતયતા અને દાાંમ્પ્ત્યજીવનનુાં મનોતવજ્ઞાન" Viral Publ. Ahmedabad.

7. જાતીય જીવન અને દામ્પત્યનુાં મનોનવજ્ઞાન, બી. એસ. શાહ પ્રકાશન, અમદાવાદ.

Comments

Popular posts from this blog

Std 12 gujarati vyakaran PDF | std 12 most imp 2025 board exam | std 12 gujarati most imp questions 2025 | ધોરણ 12 ગુજરાતી વ્યાકરણ

Std 12th arts imp PDF 2025 | std 12 most imp 2025 board exam | std 12 gujarati most imp questions 2024 | ધોરણ 12 ના બધા વિષયના IMP PDF 2025 | ધો. 12 આર્ટસ IMP પ્રશ્નો એકસાથે | HSC મહત્વના પ્રશ્નો...

Std 12th arts imp PDF 2024 | std 12 most imp 2024 board exam | std 12 gujarati most imp questions 2024 | ધોરણ 12 ના બધા વિષયના IMP PDF 2024 | ધો. 12 આર્ટસ IMP પ્રશ્નો એકસાથે | HSC મહત્વના પ્રશ્નો...